2012-07-25

Rózsaszín kacsamellfilé virágokkal az 50. VKF!-re

Az étel díszítésére használt virágok: kerti árvácska (Viola × wittrockiana), mezei katáng (Cichorium intybus), erdei mályva (Malva sylvestris)
Ezt az ételt az 50. VKF! alkalmából a „virágok köré” építve készítettem. A kacsa, a szilva és a virágok sajátok. A szilvaszósz a tányéron talán soknak tűnik, de én most nem csak díszítés gyanánt készítettem, hanem valami nagyon gyümölcsös, virágos ennivalót szerettem volna. A szósz nem lett édes, inkább enyhén savanykás. A férjem nem rajong - talán mert nem volt hozzászokva - a savanyú gyülölcsökért, ezért neki csakis az édeskés bodzavirág-kocsonyával együtt ízlik. Érdekes, hogy Portugáliában nem igazán fellelhető sem a meggy, sem a ribizli, annak ellenére, hogy meggyből van egy alkoholos italuk; a ginginha, ribizliből pedig szörpük; a xarope de groselha, amivel nagy előszeretettel ízesítik például a sört.
Annak idején nekem annyira hiányzott már a meggy, hogy még vittem is ki Portugáliába néhány fácskát amit még a nagypapámtól kaptam.

A rövid bevezető után jöjjön is a recept:

Hozzávalók
2 személyre

2 db bőrös kacsamellfilé
tengeri só, frissen tört színes bors

a szilvaszószhoz
* akár 3-4 adag húshoz is elegendő ez a mennyiség
315 g + 30 g szilva kimagozva, felaprítva
1 db csillagánizs
3 g szárított hibiszkuszvirág
25 g demerara nádcukor
75 ml félszáraz sherry (Sandeman)
1 kk étkezési keményítő - opcionális

bodzavirág-kocsonya
párolt jázmin rizs vadrizzsel
néhány ehető virág a díszítéshez
néhány darab pirított, durvára tört pekándió


Elkészítés

1 A kacsamellfiléken irdaljuk be a bőrt. Sózzuk, borsozzuk meg mindkét oldalán. Hevítsünk fel egy serpenyőt és tegyük bele a kacsamellfiléket a bőrös oldalukkal lefelé. Süssük zsírjára kb. 8-10 perc alatt.
Ezután két lehetőségünk van: vagy fordítsuk meg a húsokat és süssük további 6-8 percig - vagy annyi ideig amíg a kívánt módon átsül - vagy tegyük sütőbe, és ott fejezzük be a sütést.
2 Közben készítsük el a szilvamártást. Egy kis lábosban tegyük fel főni a szilvát a csillagánizzsal, hibiszkuszvirággal és a nádcukorral. Ha elkezd forrni, öntsük fel a sherryvel, és fedő nélkül főzzük kívánt állagúra. Maximum 10 perc elég hozzá. A főzési idő utolsó 1-2 percében adjuk hozzá a félretett 30 g szilvát is, s vegyük ki belőle a csillagánizst.
Ízlés szerint be is sűríthető egy kis étkezési keményítővel, de nem feltétlenül szükséges.

A bodzavirág-kocsonyát még tavasszal készítettem. Pontos receptem nincs hozzá, inkább csak indikáció: először egy kevés mézzel készített szörpnek induló ivólevet főztem hozzá úgy, hogy előzőleg egy napig állni hagytam egy 5 literes dunsztos üvegben 20-25 tenyérnyi bodzavirágot nagyjából 350 g repcemézzel és 2 felszeletelt biocitrommal vízzel felöntve.
Másnap leszűrtem és feltettem főni, mivel nem volt benne cukor, nem is várhattam hogy besűrűsödjön, inkább csak a tartósítás céljából volt szükséges. A bodzalé nagy részét üvegekbe töltöttem és száraz dunsztban hagytam kihűlni.
Kísérletképpen a megmaradt levet agaragarral zselésítettem, majd ugyanúgy jártam el, mint a befőttek esetében. Fejre állítottam a jól lezárt üvegeket 10 percre, majd száraz dunsztban hűtöttem ki. Szobahőmérsékleten semmi változást nem tapasztaltam az állagában, viszont hűtőben kocsonyásodott. Nekem tetszik.
Nyilván más ivólével, szörppel is működik, illetve bodzavirágszörp szárított bodzavirágból is elkészíthető, ha valakinek lenne otthon.

A tálaláshoz szedjünk a tányérokra egy-egy nagy kanál szilvaszószt, helyezzük rá a felszeletelt kacsamellfiléket, körítsük pörgősre főzött rizzsel (az illatos jázmin rizs különösen jól illik hozzá, már csak a virágok miatt is) és a bodzavirág-kocsonyával, végül díszitsük a tányérokat néhány ehető virággal és pekándióval.


Megjegyzés: A receptről annyit még, hogy a szószba tettem egy icipici szárított cserszömörcét is, amit még flatcattől kaptam, de ajánlani azért mégsem merem, mert rajta van az enyhén mérgező növények listáján. Mindenesetre a csipetnyi mennyiségtől nem lett semmi bajunk.

1 megjegyzés:

chriesi írta...

Nagyszerű ötlet a hibiszkuszvirág a szószban! De az egész fogás nagyon szuper!